De prijsuitreiking van de Georges Dheedene Prijs voor beeldende kunsten op vrijdagavond 29 september was terug een succes : een driehonderdtal genodigden genoten in een nokvolle fiertelzaal van een sfeervolle proclamatie ! De verschillende sprekers (voorzitter van de raad van bestuur van Proximus, Stefaan De Clerck, bestuurslid Willy Nachtergaele, secretaris van de jury Rik De Cooman, schepen van Cultuur Michaël Vandemeulebroecke en tot slot burgemeester Simon Lagrange) wisten het publiek te boeien en tussendoor zorgde de “hemelse muziek” van het ensemble “Voce Celeste”, met sopranen Brigitte Serbruyns en Hadewich De Meester, begeleid door Dirk Vermeir op het harmonium, voor de nodige “ontspanningsmomenten”.
Het “moment suprême” van de avond was natuurlijk de prijsuitdeling. De prijs van de gemeente Zulte, uitgereikt door Cultuurschepen Michaël Vandemeulebroecke, ging naar Glenn Marys uit Brugge voor zijn werk “Bruised face”. Vervolgens maakte Stefaan De Clerck, Kortrijkzaan met Zultse roots, de laureaat bekend van de prijs van de Stichting Georges Dheedene : Tessa Boeckaert uit Deinze voor haar werk “Man”.
De publieksprijs die traditioneel uitgereikt werd op de dinsdag na de kermis werd dit keer gewonnen door Yves Van Praet uit Olsene, voor zijn werk “de burgemeesters”. Yves behaalde in de vorige editie de tweede prijs en is daarmee de publiekslieveling nummer 1!
Ook de tentoonstelling was een schot in de roos: over de vier dagen gespreid kregen we terug een 900-tal bezoekers over de vloer. Op zaterdag- en zondagnamiddag werd er live portret getekend door Raoul Cambier, Johan Dhaenens, Pascal Vercaemer, Roseline Christiaens, Willy Nachtergaele, Charlotte Vermeersch en Johan Jaspaert, een evenement dat op heel wat bijval mocht rekenen.
Tessa Boeckaert en het winnend werk “Man”:
Als centraal thema vertrekt Tessa vanuit ‘de blik’ van haar modellen die ze vindt op foto’s in magazines of op het internet. De blik is immers de meest directe communicatie tussen model en toeschouwer/kunstenaar. Ondanks de fragiliteit en intimiteit die uitgaat van de blik verkiest Boeckaert grote monumentale formaten als drager voor haar schilderijen. Hiermee dringt het model heel dicht én direct binnen bij de toeschouwer. Aangezien oogcontact het eerste contact is tussen mensen onderling beperkt Boeckaert zich veelal tot dat specifieke deel van het gelaat waarbij ze extreem inzoomt op ‘de blik’ wat de kijkervaring naar haar schilderijen heel intens maakt.
Hieronder vind je een uitgebreid fotoverslag van het ganse evenement, met dank aan de fotografen: Herman Rogge, Rik De Cooman, Luc Callens en Lieven Dheedene.