Een merkwaardig schilderij dat te zien zal zijn op de komende tentoonstelling “Dheedene bij Demedts” (van 6 t.e.m. 28 oktober in het André Demedts huis te Sint-Baafs-Vijve) is het door Dheedene geschilderde portret van Maurits Demedts, vader van André Demedts. Het schilderij was zwaar beschadigd en de Stichting Dheedene ging op zoek naar een geschikte restaurateur, en vond die in de persoon van Hannelore Debyser.
We zochten het Waregemse Talent op in haar Atelier voor een losse babbel.
Hannelore studeerde in 1999 af als Master in de Vrije Grafiek en Restauratiekunst aan de Academie voor Schone Kunsten te Gent en heeft sinds 2002 haar eigen restauratieatelier in Waregem. Het was tijdens een schoolbezoek aan het restauratieatelier van het Museum voor Schone Kunsten te Gent dat ze al op jonge leeftijd gebeten werd door de restauratiemicrobe. “Daar zag ik voor het eerst een restaurateur aan het werk en ik wist onmiddellijk dat dit “mijn ding” was,” vertelt ze. De opleiding tot restaurateur is niet te onderschatten en vergt heel wat doorzettingsvermogen : niet alleen is er artistiek talent vereist, maar tijdens de eerste twee jaren wordt er ook heel wat tijd gespendeerd aan materialenkennis. “Chemie is voor de restaurateur in spé een heel belangrijk vak, want je dient je te verdiepen in de wereld van solventen, bindmiddelen, pigmenten, harsen, polymeren enz.”, aldus Hannelore.
Restauratiekunst is de dag van vandaag veel meer dan alleen maar “kapotte schilderijen” herstellen : een belangrijk luik van restauratieactiviteiten situeert zich in de renovatiesector, zoals bijvoorbeeld het renoveren van het stukwerk en de versieringen aangebracht op oude plafonds.
Hannelore is gepassioneerd door haar job, die ze met hart en ziel en met veel respect voor de kunstenaar uitvoert. “Elk beschadigd kunstwerk dat ik voor herstelling binnenkrijg is een nieuwe uitdaging,” zegt ze. “Er komt heel veel creativiteit bij deze job kijken, vooral omdat er geen pasklare oplossingen bestaan , ieder restauratieprobleem vergt een andere en specifieke aanpak. Telkens weer opnieuw wordt ik geboeid door de geschiedenis van het kunstwerk, het gebruikte materiaal en de opbouw ervan. Bovendien is de job van restaurateur ook zeer gevarieerd : ik heb in mijn loopbaan al heel wat verrassende restauraties mogen uitvoeren, ” lacht ze. “Soms gebeurt het wel eens dat iemand komt opdagen met een heuse vlaamse primitief, maar ik heb ook al restauraties uitgevoerd van moderne kunstwerken, onder andere van Christo en Corneille!”
Het grote publiek zal het resultaat van haar restauratiewerk kunnen bewonderen tijdens de komende tentoonstelling in het André Demedts huis in Sint-Baafs-Vijve: het gerestaureerde portret van Maurits Demedts wordt ongetwijfeld een publiekstrekker en we kijken nu al met spanning uit naar het resultaat!
Voor meer informatie over Hannelore Debyser kan je terecht op haar website